Het vermogen om te leren is waarschijnlijk de belangrijkste vaardigheid die je kunt hebben.
Neem dat maar aan van Peter Brown, Henry Roediger en Mark McDaniel. Zij schreven er alles over in hun boek Make It Stick: The Science Of Successful Learning.
“We moeten ons hele leven lang dingen leren en onthouden”, schrijven ze. “Om boven het maaiveld uit te steken op je werk, moet je om kunnen gaan met speciale vaardigheden en lastige collega’s. Ben je goed in leren, dan heb je een groot voordeel.”
De auteurs, hoogleraren in de psychologie, stellen dat dingen leren onlosmakelijk verbonden is met dingen onthouden.
Helaas helpen veel technieken die je op de middelbare school toepaste (blokken en teksten markeren) niet op de lange termijn.
We doken in het boek van de psychologen en vonden deze handige geheugentrucs.
1. Haal iets terug uit je herinnering
Wanneer je in je geheugen graaft naar een idee, methode of techniek, doe je aan 'retrieving'. Leren met geheugenkaartjes (flash cards) is een mooi voorbeeld: je vraagt je hersenen dan een idee op te halen uit het geheugen. Dit werkt anders dan een techniek als markeren, waarbij je bepaalde 'brokken' probeert te onthouden.
De reden dat 'retrieving' zo goed werkt, is dat het de natuurlijke verbanden tussen de onderwerpen in je hersenen versterkt. Psychologen noemen dit het 'testing effect': wanneer je informatie probeert op te halen, wordt het makkelijker om diezelfde informatie voor langere tijd te onthouden.
2. Verbind nieuwe ideeën met wat je al weet
Wanneer je een nieuw idee in je eigen woorden probeert om te zetten, verwerk je het beter.
"Hoe meer je in staat bent om nieuwe kennis te koppelen aan oude kennis, des te beter je de nieuwe kennis onthoudt. Hoe meer verbanden je legt, des te beter je nieuwe informatie op een later tijdstip zal onthouden", leggen de schrijvers uit.
Stel je zit bij natuurkunde en moet onthouden hoe warmteoverdracht werkt, probeer dan het concept te koppelen aan je eigen ervaringen. Bijvoorbeeld door je voor te stellen hoe een warme kop koffie warmte aan je handen doorgeeft.
3. Wissel van onderwerp
Wanneer je aan verschillende aspecten tegelijk werkt bij het leren, doe je volgens de schrijvers aan 'interleaving'. Probeer je iets onder de knie te krijgen, dan leer je sneller wanneer je de voorbeelden afwisselt.
Een voorbeeld op het gebied van sport: honkballers die slagoefeningen doen met snelle ballen, ballen die van richting veranderen en boogballen zijn beter in hun vak. Het vermengen helpt, want wanneer je in de pre-historie zou leven zou je ook eerst het probleem moeten identificeren, voordat je een oplossing kan bedenken.
4. Zoek naar naar een oplossing voordat je een antwoord hebt
Wanneer je een oplossing probeert te bedenken voordat je die voorgeschoteld krijgt, ben je bezig met 'generating'. "Door het antwoord bij elkaar te puzzelen, ga je veel sneller leren en onthouden wanneer je de uiteindelijke oplossing krijgt, dan wanneer iemand anders het helemaal voor je uitlegt", schrijven de psychologen.
In een onderzoek keken studenten naar samenstellingen bijvoorbeeld 'voet-schoen'. Ze hadden meer moeite met het tweede woord onthouden dan studenten die keken naar aanwijzingen als 'voet-sch*n'.
Volg je een opleiding, dan doe je er goed aan om zelf op zoek te gaan naar antwoorden voordat je les begint. Op het werk: probeer eerst zelf nieuwe ideeën te bedenken wanneer je vast zit, voordat je je baas raadpleegt.
5. Evalueer wat er gebeurd is
Wanneer je een momentje neemt om te bedenken wat er gebeurd is in een project of meeting, dan reflecteer je. Stel jezelf de volgende vragen: Wat is er goed gegaan? Wat kan er beter? Waar doet dit je aan denken?
Onderzoekers aan Harvard Business School kwamen erachter dat een evaluatie opschrijven, perfect werkt. Slechts vijftien minuten op papier reflecteren aan het eind van de dag zorgt voor 23 procent betere prestaties van werknemers.
6. Gebruik trucs om herinneringen te laden
Wanneer je een acroniem gebruikt (een afkorting die je uitspreekt als een woord - bijvoorbeeld laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) maak je eigenlijk gebruik van een ezelsbruggetje. "Ezelsbruggetjes zijn niet per se een tool om te leren, maar werken wel goed om een verbinding in je hersenen te leggen die makkelijk op te halen is."
7. Weet wat je niet weet
Wanneer je feedback krijgt over je onwetendheid en dat je de ogen opent, ben je aan het 'kalibreren'. De schrijvers: "Kalibreren is simpelweg gebruikmaken van een objectief instrument om illusies weg te halen, waardoor je beter naar de realiteit kunt kijken."
Deze functie is belangrijk omdat we allemaal lijden aan 'cognitieve illusies'. We denken allemaal dingen te begrijpen waar we eigenlijk geen weet van hebben. Door een quiz te doen, of feedback aan je collega's te vragen, kun je beter focussen op je blinde vlekken.